Deze informatie is geplaatst door Centraal Bureau voor de Statistiek
Wilt u uw prijzen aanpassen? Dan kunt u de prijsontwikkeling in de markt als uitgangspunt nemen. U indexeert de prijs. Hiervoor kunt u een prijsindex van het CBS gebruiken.
Er zijn verschillende redenen om uw prijs regelmatig (bijvoorbeeld jaarlijks) te verhogen. Bijvoorbeeld:
Er kunnen ook redenen zijn om uw prijs juist te verlagen. Bijvoorbeeld als uw kosten zijn afgenomen of als u meer klanten wilt aantrekken. U bent niet verplicht om uw prijs aan te passen.
Een prijsindex laat met een cijfer zien hoe een prijs van bijvoorbeeld een product of dienst is veranderd in een bepaalde periode. Een index heeft als uitgangspunt altijd 100. Wanneer het jaar 2015 het uitgangspunt is dan geldt 2015=100. Een indexcijfer van 105 betekent dan een prijsstijging van 5% ten opzichte van 2015.
CBS publiceert diverse prijsindexen op StatLine. U kunt de stijging van een prijsindex als hulpmiddel voor uw prijsverhoging gebruiken. U mag zelf weten hoe u de prijzen aanpast.
Als u de prijs jaarlijks wilt verhogen dan neemt u deze stappen:
Als u de prijs minder vaak wilt verhogen (bijvoorbeeld eens in de 5 jaar) of uw prijs is al heel lang niet veranderd dan neemt u deze stappen:
De prijsindex sinds uw laatste prijsverandering is 95. De actuele prijsindex is 104,5. Dit leest u in de tabel van het CBS. Dan is de index met 10% gestegen en kunt u uw prijs met 10% verhogen.
Dat rekent u zo uit:
Prijsindex nieuw / prijsindex oud x 100 - 100 = prijsstijging
104,5/95 x 100 - 100 = 10
De meest gebruikte prijsindex van het CBS is de Consumentenprijsindex (CPI), omdat in deze index de belangrijkste prijsstijgingen zijn verwerkt. U kunt ook een combinatie van indexen gebruiken, bijvoorbeeld van goederen en diensten. Het CBS adviseert om de hoofdcategorie van een prijsindex te gebruiken als richtlijn voor uw prijsverhoging. U kunt ook een specifieke selectie maken van goederen, diensten of sectoren binnen de prijsindexen op StatLine.
U kunt de volgende indexen gebruiken:
Het komt professioneel over als u aan uw klanten kunt uitleggen wanneer en waarom u uw prijzen verhoogt en hoe u de prijzen heeft aangepast. Dit zet u bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden. Als u uw prijzen regelmatig wilt verhogen, kies dan steeds voor dezelfde index en periode. Zo bent u duidelijk naar uw klanten.
Wilt u een prijsverhoging in een contract of overeenkomst opnemen? Het CBS adviseert om zo duidelijk mogelijk in het contract te beschrijven hoe u indexeert. Denk aan:
Deze grafiek toon de prijsontwikkeling per jaar van de consumentenprijsindex (CPI). De CPI is gebaseerd op een uitgebreid en representatief pakket van goederen en diensten zoals dagelijkse boodschappen, kleding, benzine, huur en verzekeringspremies.
Neem contact op met CBS Infoservice