Deze informatie is geplaatst door KVK
Heeft u een mogelijke investeerder gevonden? Drie zaken zijn voor hem van belang bij het besluit om wel of niet met u in zee te gaan: Uw persoonlijkheid en bedrijf, uw idee en het innovatieplan, en de kwaliteit van uw presentatie (de 'pitch').
Een investeerder gaat alleen met u in zee als hij iets ziet in uw plannen. Met een innovatieplan laat u zien dat u goed heeft nagedacht over alle aspecten van uw innovatie. In dat plan werkt u bovendien uit hoeveel geld u nodig heeft. Zeker het financiële plaatje is van belang voor een investeerder.
Ook wil hij weten waar uw bedrijf voor staat en hoe het presteert. Neem daarom in uw innovatieplan informatie op over de historie, rechtsvorm, missie, producten en diensten en de financiële ontwikkeling van uw bedrijf. Een investeerder gaat alleen met u in zee als hij iets ziet in uw plannen.
Naast het innovatieplan speelt ook uw persoonlijkheid een belangrijke rol bij het overtuigen van een investeerder. Financiers vinden deze eigenschappen van ondernemers belangrijk voor een succesvolle innovatie:
Misschien heeft u niet al deze eigenschappen, maar dat hoeft geen probleem te zijn. In uw innovatieplan beschrijft u hoe u ontbrekende kenmerken aanvult. Bijvoorbeeld door samen te werken met een zakenpartner of door een passende medewerker aan te nemen.
U heeft een geweldig plan en een indrukwekkend CV. Maar bij het binnenhalen van een financier is uw presentatie (de ‘pitch’) vaak doorslaggevend. Een investeerder valt niet voor een idee. Dat doet hij wel voor een sterke businesscase, een realistische omzet- en rendementsprognose en uw zichtbare passie. Vaak is er weinig tijd voor een eerste presentatie, dus bereid u goed voor.
Met het Business Model Canvas laat u in één overzicht de 9 bouwstenen van uw bedrijf zien. Dat geeft een investeerder snel overzicht.
Neem contact op met KVK