Elektronische handtekening gebruiken

Deze informatie is geplaatst door Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvO)

Regelt u zaken via internet? Bij sommige organisaties en bedrijven heeft u een digitale of online handtekening nodig.

Regelt u zaken via internet? Bij sommige overheidsorganisaties en bedrijven moet u een gekwalificeerde elektronische handtekening gebruiken als u berichten of documenten verstuurt. Zo weet de ontvanger dat u echt de afzender bent met uw digitale ondertekening.

Wat is een elektronische handtekening?

Een elektronische handtekening (online handtekening of digitale ondertekening) is een digitale variant van uw handgeschreven handtekening. Er zijn 3 soorten elektronische handtekeningen:

  • een digitale ondertekening, bijvoorbeeld een handtekening op papier die u scant voor in een e-mail of brief
  • een geavanceerde elektronische handtekening waarmee uw bericht of document wordt beveiligd met een certificaat en een code (versleuteld)
  • een gekwalificeerde elektronische handtekening waarmee uw bericht of document wordt beveiligd met een gekwalificeerd certificaat (extra beveiliging en controle)

Een gekwalificeerde elektronische handtekening is in de EU juridisch hetzelfde (rechtsgeldig) als uw handgeschreven handtekening. De andere elektronische handtekeningen zijn dat niet.

Gekwalificeerd certificaat aanvragen

Wilt u een gekwalificeerde elektronische handtekening gebruiken? U kunt een gekwalificeerd certificaat aanvragen bij een bedrijf dat op de vertrouwenslijst staat. Het Agentschap Telecom controleert deze bedrijven.

Heeft u nog vragen?

Neem contact op met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

Deze informatie is geplaatst door:
Gepubliceerd op:

Start succesvoller bij Startclub Arnhem

Netwerk
Ontmoet allerlei interessante mensen bij onze events.
Coaching
Ga aan de slag met de hulp van ervaren ondernemers.
Kennis
Start slimmer, gebruik onze kennisbank vol met tips & tricks!
Werkplekken
Huur voordelig een werkplek op één van onze aangesloten locaties.