Deze informatie is geplaatst door Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvO)
Bent u ondernemer in de sector kunst en cultuur? U moet zich tijdens de coronacrisis houden aan de regels. Lees er hier meer over.
Culturele activiteiten en evenementen zijn onder voorwaarden en met een coronatoegangsbewijs toegestaan.
Locaties voor kunst en cultuur moeten tussen 17.00 uur en 5.00 uur gesloten zijn. Professionele kunst- en cultuurbeoefening mag wel na 17.00 uur.
U moet werken met (gratis) kaartverkoop en bezoekers moeten een vaste zitplaats hebben. U moet zorgen voor gescheiden in- en uitstroom. Iedereen moet 1,5 meter afstand houden en een mondkapje is verplicht bij het verplaatsen.
Dit betekent dat u maximaal één derde van de reguliere capaciteit mag hebben of 1 persoon per 5 m2 bij doorstroomlocaties. Er geldt een maximum aantal bezoekers voor culturele locaties zoals concertzalen, theaters en bioscopen. Maximaal 1250 personen per zaal. Voor locaties voor kunst- en cultuurbeoefening geldt geen maximum aantal bezoekers. Bijvoorbeeld muziekscholen en centra voor de kunsten.
Een coronatoegangsbewijs (coronapas) is verplicht voor iedereen vanaf 13 jaar die een culturele activiteit of locatie bezoekt, zoals een concert, theatervoorstelling of bioscoop. Personen vanaf 14 jaar moeten een coronatoegangspas laten zien samen met hun identiteitsbewijs. Het coronatoegangsbewijs is niet verplicht voor mensen die aan het werk zijn.
Bij het beoefenen van kunst of cultuur moet iedereen vanaf 18 jaar een coronatoegangsbewijs hebben. Dit geldt voor bijvoorbeeld muziekles, schilderles, en repetities voor zang, dans en toneel.
Optredens en voorstellingen op locatie zijn evenementen. De bezoekers van uw culturele evenement moeten 1,5 meter afstand houden. Verder gelden de regels voor evenementen tijdens corona.
Heeft u door corona een culturele activiteit afgelast en kunt u deze niet verplaatsen naar een nieuwe datum? Dan kunt u uw klanten een voucher (tegoedbon) geven. Als u dat doet, dan moet u een voucher geven voor het bedrag dat is betaald voor het kaartje en de extra kosten (zoals servicekosten). Uw klanten mogen altijd hun geld terugvragen, ook als ze een voucher hebben geaccepteerd.
Neem contact op met